Algemene Voorwaarden Zakelijke Verkoper
Versie van Januari, 2025
Hieronder treft u de ‘gebruiksvoorwaarden zakelijke verkopen via Reliving’ aan. Wij verzoeken u vriendelijk deze zorgvuldig door te lezen. Door u aan te melden als Zakelijke Verkoper via Reliving, geeft u aan deze gebruiksvoorwaarden inclusief eventuele bijlagen te accepteren en na te leven.
Artikel 1 - Definities
- Reliving: marktplaats voor tweedehands interieur en woonaccessoires
- Omgeving: reliving.nl en iedere andere door Reliving aangewezen applicatie.
- Platform: de omgeving waarop derde partijen hun producten, vallend binnen door Reliving aangewezen productcategorieën, aan Gebruikers kunnen aanbieden.
- Gebruiker: iedere bezoeker van de Omgeving.
- Gebruiksvoorwaarden: deze gebruiksvoorwaarden zakelijke verkopen via Reliving , inclusief alle bijlagen.
- Zakelijke Verkoper(s): iedere persoon die professioneel of part time hobbymatig tweedehands items aanbiedt en door Reliving is binnengehaald als zogenaamde ‘powerseller’ en deze gebruiksvoorwaarden heeft aanvaard.
- Verkoopaccount: het door Reliving aangemaakte account in de Omgeving.
- Artikelen: alle tweedehands producten waarvan Reliving kenbaar heeft gemaakt dat deze door Zakelijke Verkopers mogen worden aangeboden in de Omgeving.
- Klant: een Gebruiker van de Omgeving die overgaat tot de aanschaf van een Artikel via het Platform.
- Koopovereenkomst: de overeenkomst die tot stand komt tussen de Zakelijke Verkoper en een Klant vanwege de aanschaf door de Klant van een Artikel bij de Zakelijke Verkoper via het Platform.
- Content: (een deel van) de specificaties van Artikelen in de Omgeving, welke specificaties en Artikelen door Reliving te allen tijde kunnen worden aangepast, bestaand uit onder meer tekst, afbeeldingen en technische specificaties, die Reliving ten behoeve van de Zakelijke Verkopers ter beschikking stelt.
- Reliving Merken: de Reliving woord- en beeldmerken, alsmede overige onderscheidingstekens.
- Vergoeding: de door Reliving aan de Zakelijke Verkoper in rekening gebrachte commissie over de Verkoopprijs, bestaand uit een vast component.
- Verkoopprijs: prijs exclusief verzend- of bezorgkosten, exclusief een eventuele verwijderingsbijdrage, inclusief btw en inclusief de servicebijdrage.
Artikel 2 - Belangrijkste Voorwaarden Zakelijke Koper
2.1 Reliving definieert een zakelijke verkoper als een persoon / organisatie die hobbymatig of professioneel meerdere items verkoopt op diverse online kanalen.
2.2 Zakelijke verkopers dienen zich altijd aan te melden via het aanmeldformulier op de pagina "verkopen" of via deze link.
2.3 De marge die wordt gerekend voor Zakelijke Verkopers is afhankelijk van de soort samenwerking met Reliving. Bij een testperiode gelden de specifieke afspraken van die periode.
2.4 Een bedrag van €3,00 aan transactiekosten wordt toegevoegd aan de vraagprijs en verhaald op de Reliving Koper.
2.5 De Zakelijke Verkoper is verantwoordelijk voor het aanbieden van artikelen die naar behoren functioneren en vrij zijn van gebreken. Eventuele gebreken dienen duidelijk te worden vermeld in de advertentietekst en zichtbaar te zijn op de foto’s.
2.6 De Zakelijke Verkoper dient een verkocht artikel binnen vijf (5) werkdagen na bevestiging van de bestelling te verzenden. Indien dit niet mogelijk is, moet hierover overleg plaatsvinden met de koper.
2.7 De Zakelijke Verkoper is verplicht om bij verzending de door de Reliving Koper gekozen verzendmethode te gebruiken. De beschikbare verzendmethoden zijn:
-
Postverzending
- Bij keuze voor postverzending ontvangt de Zakelijke Verkoper van Reliving een PostNL-verzendlabel inclusief een track-and-trace code.
- Reliving verzorgt het aanmaken van het verzendlabel en verstrekt de benodigde gegevens.
-
Transport
-
Bij keuze voor transport regelt Reliving de bezorging via een transportbedrijf.
-
De Koper en Zakelijke Verkoper stemmen de bezorgdatum af via een planningssysteem.
-
De Zakelijke Verkoper is verantwoordelijk voor het gereedmaken van het Artikel, inclusief:
- Deugdelijk verpakken (bijvoorbeeld met noppenfolie en beschermkarton op hoeken).
- Het Artikel bij de deur klaarzetten.
- Assisteren bij het tillen indien nodig.
-
-
Ophalen op locatie
- Bij keuze voor pick-up haalt de Koper het Artikel op bij de locatie van de Zakelijke Verkoper.
- Reliving faciliteert communicatie via een online chat op de orderstatuspagina, zodat Koper en Zakelijke Verkoper een ophaaldatum en tijd kunnen afspreken.
- Zowel de Koper als de Zakelijke Verkoper ontvangen een e-mailuitnodiging voor de online chat.
2.8 De Zakelijke Verkoper is verplicht om het Artikel goed te verpakken indien het wordt verzonden via post of transport.
-
Specificaties voor Verpakking
- Gebruik stevig karton, dik plastic of bubbelplastic.
- Zorg dat hoeken en punten dubbel verpakt zijn.
- Verpak breekbare materialen met dempend materiaal zoals noppenfolie.
- Bij kasten: deuren sluiten en planken vastzetten of verwijderen.
-
Verantwoordelijkheid bij Schade postverzending
- Als een Artikel door onvoldoende verpakking beschadigd aankomt, is dit volledig de verantwoordelijkheid van de Zakelijke Verkoper.
- In dergelijke gevallen behoudt Reliving het recht om de uitbetaling geheel of gedeeltelijk in te houden om de Klant te compenseren. Reliving is niet aansprakelijk voor beschadigde Artikelen.
-
Weigering door Koerier bij transport verzending
- Als de hierboven genoemde verpakkingsregels niet worden nageleefd, kan de transportkoerier de opdracht weigeren.
- Bij weigering worden voorrijkosten ter hoogte van 100% van de basisprijs in rekening gebracht bij de Zakelijke Verkoper.
- De Zakelijke Verkoper is daarnaast verantwoordelijk voor de transportkosten van een nieuwe rit.
- De koerier dient bewijs van de weigering aan te leveren.
2.8 Reliving faciliteert de betaling van kopers via het platform. Zodra de koper de bestelling heeft goedgekeurd, wordt de verkoopprijs minus de vergoeding binnen vijf (5) werkdagen aan de verkoper uitbetaald.
2.9 Het is niet toegestaan voor de Zakelijke Verkoper om prijsonderhandelingen te starten met de Reliving Koper buiten Reliving om.
2.10 Promotie van de eigen bedrijfsnaam is niet toegestaan op het Reliving-platform. Dit omvat het gebruik van zakelijke logo’s, promotieteksten, foto’s van winkels of loodsen, of andere promotionele uitingen.
2.11 Als Zakelijke Verkoper ben je verplicht het herroepingsrecht te accepteren zoals vastgelegd in artikel 8. Dit geldt uitsluitend voor zakelijke verkopen en wordt verder uitgewerkt in de betreffende bepalingen.
2.12. De samenwerking met Reliving is flexibel; Zakelijke Verkopers kunnen deze op elk moment beëindigen zonder contractuele verplichtingen.
Artikel 3 - Verkoopaccount
3.1 Iedere Zakelijke Verkoper dient zich aan te melden bij Reliving, alvorens hij Artikelen kan verkopen op het Platform.
- Aanmelding via het platform als Zakelijke Verkoper houdt aanvaarding in van de gebruiksvoorwaarden die staan op de website inclusief alle bijlagen, waaronder ter voorkoming van misverstanden uitdrukkelijk begrepen de verplichting de gebruiksvoorwaarden na te leven.
3.2 Om als Zakelijke Verkoper te kunnen handelen dient de Verkoper:
- aangemeld te zijn bij Reliving;
- te beschikken over een Nederlandse of Belgische betaalrekening;
- te beschikken over een Nederlands of Belgische postadres.
3.3 Zakelijke Verkoper is na het aanmelden gerechtigd Artikelen aan te bieden op het Platform in overeenstemming met de gebruiksvoorwaarden.
3.4 De Zakelijke Verkoper is slechts gerechtigd om zich één (1) keer aan te melden, dat uitsluitend mag worden gebruikt voor het aanbieden van Artikelen, die eigendom zijn van de Zakelijke Verkoper.
3.5 Reliving is te allen tijde bevoegd om haar moverende redenen het gebruik van het Verkoopaccount door de Zakelijke Verkoper op te schorten.
3.6 Indien de Zakelijke Verkoper niet voldoet aan enige betalingsverplichting jegens Reliving, al dan niet uit hoofde van deze gebruiksvoorwaarden, is Reliving gerechtigd het gebruik van het Verkoopaccount door de Zakelijke Verkoper op te schorten, totdat aan deze betalingsverplichting is voldaan.
3.7 De Zakelijke Verkoper is verantwoordelijk voor de juistheid van de gegevens in zijn Verkoopaccount. Indien gegevens veranderd moeten worden, dient dit aangegeven te worden bij team Reliving.
Artikel 4 - Aanbod
4.1 De Zakelijke Verkoper kan enkel en alleen tweedehands Artikelen en / of kunst aanbieden.
4.2 De Zakelijke Verkoper is verplicht het aanbod op het Platform up-to-date te houden. Dit houdt in dat alle productinformatie, productattributen, prijzen, en beschikbaarheid altijd correct en actueel zijn. Het niet bijwerken van het aanbod kan leiden tot verwarring, miskoop en daardoor een negatieve klantervaring.
4.3 Indien een Artikel wordt verkocht via Reliving en blijkt dat het aanbod niet compleet was of het item niet meer beschikbaar is, staat het Reliving vrij om maatregelen te nemen. De Zakelijke Verkoper kan in dit geval aansprakelijk worden gesteld voor de gemaakte kosten.
4.4 Reliving is als enige gerechtigd te bepalen welke productcategorieën en/of subcategorieën, op het Platform mogen worden aangeboden en/of aan het Platform kunnen worden toegevoegd, alsmede vanaf welk tijdstip zulks mogelijk wordt. Tevens is Reliving gerechtigd om productcategorieën en/of subcategorieën van het aanbod op het Platform te verwijderen, zonder dat de Zakelijke Verkoper enig recht geldend kan maken op Reliving als gevolg daarvan. Reliving behoudt zich het recht voor om bepaalde Artikelen uit te sluiten van de productcategorieën en/of subcategorieën.
4.5 De productcategorieën en/of subcategorieën die door Reliving zijn en/of worden opengesteld inclusief de productcategorieën en/of subcategorieën, kunnen door Reliving van tijd tot tijd eenzijdig worden gewijzigd.
4.6 Het staat Reliving vrij om de Zakelijke Verkoper niet langer toe te staan bepaalde Artikelen op het Platform aan te bieden. De Zakelijke Verkoper zal het aanbod van het betreffende Artikel met onmiddellijke ingang staken en gestaakt houden op verzoek van Reliving. Mocht het Product desondanks nog worden aangeboden op het Platform, dan is Reliving gerechtigd zelf het aanbod van het desbetreffende Artikel te verwijderen.
4.7 Reliving is gerechtigd om het aanbod of bepaalde door de Zakelijke Verkoper vermelde informatie met betrekking tot het aanbod niet op de site op te nemen of van de site te verwijderen indien dit naar oordeel van Reliving niet juist of misleidend is, dan wel in strijd met deze voorwaarden wordt gedaan of naar oordeel van Reliving schadelijk kan zijn voor de goede naam van Reliving, het Platform of derden.
4.8 Indien de Zakelijke Verkoper gedurende langere tijd afwezig is, dient dit gemeld te worden bij de klantenservice van Reliving. In dergelijke gevallen zal Reliving maatregelen nemen om Gebruikers op het Platform hierover te informeren, om te voorkomen dat er bestellingen worden geplaatst die niet tijdig kunnen worden verwerkt.
Artikel 5. Bestelling en levering
5.1 Een Gebruiker kan via het normale bestelproces bij Reliving een bestelling plaatsen voor een door de Zakelijke Verkoper aangeboden Artikel.
5.2 Als Koper een bod doet op een Artikel gelden de volgende regels:
- Een geaccepteerd bod is vijf (5) dagen geldig.
- Gedurende de vijf (5) dagen waarin de Koper de betaling kan voltooien, blijft het Artikel beschikbaar voor aankoop door andere klanten tegen de normale prijs, of kunnen er andere biedingen geaccepteerd worden. De Zakelijke Verkoper is niet verplicht om het Artikel te reserveren voor de bieder.
- Een geaccepteerd bod is niet bindend voor de Koper. Dit betekent dat de Koper niet verplicht is om het goedgekeurde bod te accepteren en de aankoop af te ronden. Indien de Koper de betaling niet binnen vijf (5) dagen voltooit, vervalt het bod automatisch.
- Het bod is echter wel bindend voor de Zakelijke Verkoper met betrekking tot de prijs. Als het bod door de Zakelijke Verkoper wordt geaccepteerd, is de Zakelijke Verkoper verplicht om de geboden prijs te accepteren.
5.3 De Zakelijke Verkoper zal zijn e-mail en telefoon zorgvuldig in de gaten houden zodat de Zakelijke Verkoper tijdig kennis kan nemen van de door Reliving aan de Zakelijke Verkoper verzonden informatie.
5.4 Zakelijke Verkoper zal het Artikel binnen vijf (5) werkdagen na bevestiging van de bestelling verzenden of Reliving informeren over een alternatieve verzendtermijn, die niet langer mag zijn dan veertien (14) dagen.
5.5 De Zakelijke Verkoper is verplicht om bij verzending de door de Reliving Koper gekozen verzendmethode te gebruiken. De beschikbare verzendmethoden zijn:
-
Postverzending
- Bij keuze voor postverzending ontvangt de Zakelijke Verkoper van Reliving een PostNL-verzendlabel inclusief een track-and-trace code.
- Reliving verzorgt het aanmaken van het verzendlabel en verstrekt de benodigde gegevens.
-
Transport
-
Bij keuze voor transport regelt Reliving de bezorging via een transportbedrijf.
-
De Koper en de Zakelijke Verkoper stemmen de bezorgdatum af via een planningssysteem.
-
De Zakelijke Verkoper erkent en stemt ermee in dat, vanaf het moment dat de leverdatum is gepland, het transportbedrijf als leidende partij optreedt en de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het transport bij het transportbedrijf ligt.
-
De Zakelijke Verkoper is verantwoordelijk voor het gereedmaken van het Artikel, inclusief:
- Deugdelijk verpakken (bijvoorbeeld met noppenfolie en beschermkarton op hoeken).
- Het Artikel bij de deur klaarzetten.
- Assisteren bij het tillen indien nodig.
-
-
Ophalen op locatie
- Bij keuze voor pick-up haalt de Koper het Artikel op bij de locatie van de Zakelijke Verkoper.
- Reliving faciliteert communicatie via een online chat op de orderstatuspagina, zodat Koper en Zakelijke Verkoper een ophaaldatum en tijd kunnen afspreken.
- Zowel de Koper als de Zakelijke Verkoper ontvangen een e-mailuitnodiging voor de online chat.
5.6 De Zakelijke Verkoper is verplicht om het Artikel goed te verpakken indien het wordt verzonden via post of transport.
-
Specificaties voor Verpakking
- Gebruik stevig karton, dik plastic of bubbelplastic.
- Zorg dat hoeken en punten dubbel verpakt zijn.
- Verpak breekbare materialen met dempend materiaal zoals noppenfolie.
- Bij kasten: deuren sluiten en planken vastzetten of verwijderen.
-
Verantwoordelijkheid bij Schade
- Als een Artikel door onvoldoende verpakking beschadigd aankomt, is dit volledig de verantwoordelijkheid van de Zakelijke Verkoper.
- In dergelijke gevallen behoudt Reliving het recht om de uitbetaling geheel of gedeeltelijk in te houden om de Klant te compenseren. Reliving is niet aansprakelijk voor beschadigde Artikelen.
-
Weigering door Koerier
- Als de hierboven genoemde verpakkingsregels niet worden nageleefd, kan de transportkoerier de opdracht weigeren.
-
Bij weigering worden voorrijkosten ter hoogte van 100% van de basisprijs in rekening gebracht bij de Zakelijke Verkoper.
-
De Zakelijke Verkoper is daarnaast verantwoordelijk voor de transportkosten van een nieuwe rit.
-
De koerier dient bewijs van de weigering aan te leveren.
5.7 De eigendom van geleverde Artikelen gaat over van Zakelijke Verkoper op Koper op het moment dat:
- Koper de koopprijs van de Artikelen aan Reliving heeft betaald; en
- Koper het Artikel heeft ontvangen; en
- Koper niet binnen de gestelde termijn een retour verzoek heeft ingediend.
Artikel 6 - Klantrelatie
6.1 Indien een Klant via het Platform overgaat tot de aanschaf van een door de Zakelijke Verkoper aangeboden Artikel, komt een Koopovereenkomst tot stand tussen de Zakelijke Verkoper en de Klant.
6.2 De Zakelijke Verkoper erkent dat Reliving geen partij is bij deze Koopovereenkomst. Klanten moeten echter de "Voorwaarden" accepteren voordat zij een Koopovereenkomst via het Platform kunnen sluiten met de Zakelijke Verkoper. Deze voorwaarden gelden uitsluitend tussen Reliving en de Klant en hebben betrekking op de door Reliving aangeboden dienst, namelijk het Platform, en het gebruik ervan door de Klant.
6.3 Reliving behoudt zich het recht voor om de "Voorwaarden koper" periodiek te wijzigen.
De Zakelijke Verkoper blijft volledig verantwoordelijk voor het correct en tijdig nakomen van de Koopovereenkomst. In overeenstemming met deze gebruiksvoorwaarden en de Algemene Voorwaarden Koper erkent de Zakelijke Verkoper dat een Klant gerechtigd is zich tot Reliving te wenden bij vragen of geschillen met betrekking tot de Koopovereenkomst.
6.4 De Zakelijke Verkoper vrijwaart Reliving tegen enige claim van een Klant die voortvloeit uit of samenhangt met het sluiten of uitvoeren van de Koopovereenkomst.
6.5 Alle aftersales-activiteiten, waaronder maar niet beperkt tot klantenservice, garantie en de afwikkeling van retourzendingen, zijn volledig voor rekening en risico van de Zakelijke Verkoper.
6.6 De Zakelijke Verkoper verplicht zich ertoe om binnen vierentwintig (24) uur te reageren op vragen van Klanten die via het Platform worden gesteld.
6.7 Het is de Zakelijke Verkoper niet toegestaan om een verkoop met een Klant buiten het Platform om af te handelen wanneer het contact via het Reliving Platform tot stand is gekomen.
6.8 Reliving verstuurt na het tot stand komen van een Koopovereenkomst een bevestiging per e-mail aan de Klant. Overige communicatie met de Klant verloopt in overeenstemming met de geldende voorwaarden.
6.9 De Zakelijke Verkoper machtigt Reliving hierbij onherroepelijk om namens en voor rekening en risico van de Zakelijke Verkoper rechtstreeks met de Klant te communiceren, zonder dat Reliving partij wordt bij de Koopovereenkomst.
Artikel 7 - Betalingen
7.1 Reliving richt het Platform zodanig in dat Kopers aan Reliving betalen. Als de bestelling door Koper is goedgekeurd, zal de Verkoopprijs minus de Vergoeding binnen vijf werkdagen aan de Zakelijke Verkoper worden uitbetaald.
7.2 In het geval van Postverzending zal Reliving binnen vijf (5) werkdagen, nadat aan de hand van de track-and-trace code is geverifieerd dat de bestelling door Koper is ontvangen de betaling verrichten.
7.3 Reliving bepaalt welke type samenwerking het beste aansluit bij het platform. Dit wordt bepaald door:
- Op welke andere kanalen de Zakelijke Verkoper zijn/haar producten aanbiedt
- Welke services er vanuit Reliving worden afgenomen
- Dit wordt bepaald na de screening na ontvangst van het aanmeldformulier.
7.4 Wanneer het desbetreffende Artikel binnen veertien (14) dagen door de Klant is geretourneerd heeft dit ontbinding van de Koopovereenkomst als gevolg.
7.5 De Zakelijke Verkoper erkent dat Reliving gerechtigd is drie keer per jaar de hoogte van de Vergoeding voor iedere subcategorie en/of productcategorie eenzijdig aan te passen. De Zakelijke Verkoper wordt hier zeven (7) dagen voorafgaand aan de ingang over geïnformeerd.
7.6 De Zakelijke Verkoper is niet gerechtigd om rechtstreeks door de Klant aan hem gedane betalingen te accepteren. De Zakelijke Verkoper zal in dat geval het ontvangen bedrag aan de Klant restitueren en de Klanten er op wijzen dat betaling uitsluitend aan Reliving kan plaatsvinden. De Zakelijke Verkoper accepteert hierdoor dat een betaling door een Klant aan Reliving de Klant bevrijdt van zijn verplichting tot betaling aan de Zakelijke Verkoper.
7.7 Korting die de Verkoper na de verkoop aan de Klant verleent, blijft de aan Reliving verschuldigde vergoeding ongewijzigd en is deze gebaseerd op de verkoopprijs van het Artikel zoals oorspronkelijk overeengekomen. De verleende korting heeft geen invloed op de omvang van de vergoeding die aan Reliving wordt afgedragen.
7.8 De Zakelijke Verkoper erkent dat de Klant voor ieder Artikel dat wordt verkocht een servicebijdrage verschuldigd is voor het gebruik door de Klant van het Platform waarop de Koopovereenkomst tot stand komt ter hoogte van, welk bedrag door Reliving bovenop de koopprijs aan de Klant in rekening wordt gebracht en ten goede komt aan Reliving.
7.9 Indien een Koopovereenkomst binnen veertien (14) dagen na aflevering van het desbetreffende Artikel wordt ontbonden, dan zal Reliving de betaling rechtstreeks aan de Klant retourneren, binnen de termijn zoals gesteld in de algemene voorwaarden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie. Meer informatie hierover wordt omschreven in artikel 8.
Artikel 8 - Herroeppingsrecht
8.1 Indien een Klant een product koopt bij een Zakelijke Verkoper zoals bedoeld in deze voorwaarden, heeft de Klant het recht om de bestelling binnen veertien (14) dagen te retourneren (hierna: ‘herroepingsrecht’).
8.2 De Zakelijke Verkoper is verplicht om retourzendingen in ontvangst te nemen indien de Klant gebruikmaakt van zijn herroepingsrecht, mits voldaan is aan de onderstaande voorwaarden:
- Het product wordt geretourneerd binnen veertien (14) dagen na melding van de retourzending door de Klant bij Reliving.
- Het product verkeert in de originele staat en verpakking, en bevat alle geleverde toebehoren (indien redelijkerwijs mogelijk).
8.3 De Zakelijke Verkoper dient binnen vijf (5) werkdagen na ontvangst van het geretourneerde product te bevestigen dat het product in goede orde is ontvangen of eventuele problemen direct te melden aan Reliving.
8.4 De Klant dient retourzendingen te melden via Reliving (bijvoorbeeld per e-mail of WhatsApp).
8.5 Indien er sprake is van postverzending verstrekt Reliving de Klant een retourlabel met een track-and-trace code, waarmee het artikel verzekerd kan worden teruggestuurd naar de Zakelijke Verkoper.
8.6 Retourkosten zijn voor rekening van de Klant, tenzij:
- De foto’s in de advertentie niet overeenkomen met het ontvangen product.
- De afmetingen in de advertentie afwijken van het ontvangen product.
- Het product significante, ongecommuniceerde beschadigingen heeft.
- Het product niet functioneert, zonder dat dit in de advertentie vermeld is (bij elektrische of mechanische apparaten).
- In deze gevallen is de Zakelijke Verkoper verantwoordelijk voor de heen- en terugkosten.
8.7 De Zakelijke Verkoper is verantwoordelijk voor het tijdig inspecteren van het geretourneerde artikel en het beoordelen of het voldoet aan de voorwaarden van het herroepingsrecht.
8.8 Bij twijfel over de staat van het geretourneerde product of schade tijdens transport, is de Zakelijke Verkoper verplicht foto’s van het product te maken en deze aan Reliving te overleggen. De beoordeling en beslissing van Reliving in deze kwestie zijn bindend.
8.9 Indien een retourzending voldoet aan alle gestelde voorwaarden, zal Reliving het aankoopbedrag terugbetalen aan de Klant, exclusief de verzendkosten. In uitzonderlijke gevallen, zoals beschreven in artikel 8.6, is de Zakelijke Verkoper verantwoordelijk voor het vergoeden van de verzendkosten.
8.10 De Zakelijke Verkoper is niet verplicht een retourzending te accepteren indien:
- De retourtermijn van veertien (14) dagen is verstreken.
- Het product niet meer in originele staat of verpakking verkeert (tenzij het gebrek te wijten is aan omstandigheden buiten de Klant om).
8.11 In geval van geschillen over de legitimiteit van een retourzending treedt Reliving op als bemiddelaar en neemt Reliving de definitieve en bindende beslissing.
8.12 Indien de Zakelijke Verkoper een bestelling niet accepteert binnen zes (6) werkdagen, zal Reliving de Klant informeren en eventuele betalingen terugstorten.
8.13 De Zakelijke Verkoper wordt geacht professioneel en tijdig te communiceren met Klanten en Reliving omtrent retourzendingen en vragen over het herroepingsrecht.
Artikel 9 - Diensten Reliving
9.1 De door Reliving ontvangen betalingen worden door Reliving, na aftrek van de Vergoeding, op het door de Zakelijke Verkoper opgegeven rekeningnummer gestort zodra de koper de verkoop heeft bevestigd.
Artikel 10 - Privacy
10.1 Reliving verstrekt aan de Zakelijke Verkoper enkel en alleen de persoonsgegevens van de Klanten (hierna: Klantgegevens) voor zover deze Klantgegevens noodzakelijk zijn voor de Zakelijke Verkoper om uitvoering te geven aan de Koopovereenkomst, waaronder begrepen de zgn. after sales-verplichtingen. Het betreft in ieder geval naam, adres en woonplaats (hierna: NAW gegevens).
10.2 De Zakelijke Verkoper garandeert dat zij de Klanten enkel en alleen zal benaderen in verband met het uitvoeren van de Koopovereenkomst en de verplichtingen voortvloeiend uit de Koopovereenkomst en zij deze Klantgegevens nimmer commercieel zal exploiteren of gebruiken. Ook na het afmelden van producten is de Zakelijke Verkoper niet gerechtigd Klantgegevens commercieel te exploiteren of gebruiken. Bij overtreding van het bepaalde in dit artikel is de Zakelijke Verkoper aansprakelijk voor alle door Reliving geleden schade.
10.3 De Zakelijke Verkoper zal alle Klantgegevens behandelen in overeenstemming met alle toepasselijke wet- en regelgeving (waaronder maar niet beperkt tot de Wet bescherming persoonsgegevens). Reliving staat niet in voor de juistheid van de (door Klanten aangeleverde) (persoons) gegevens.
Artikel 11 - Garanties en verplichtingen
11.1 De Zakelijke Verkoper verklaart en garandeert dat zij gerechtigd is deze Gebruiksvoorwaarden alsmede te aanvaarden, na te leven en de rechten te verlenen die zij hierbij verleent.
11.2 De Zakelijke Verkoper garandeert dat:
- alleen Artikelen zullen worden aangeboden in de productcategorieën die door Reliving zijn opengesteld;
- de door haar aangeboden Artikelen tweedehands artikelen zijn;
- de door haar aangeboden Artikelen haar eigendom zijn, het aanbod niet misleidend of anderszins in strijd is met toepasselijke wet- of regelgeving, dat zij bevoegd is om deze Artikelen ten verkoop aan te bieden en te vervreemden en dat de aangeboden Artikelen steeds de oorspronkelijke Artikelen zijn en het geen namaakartikelen betreft;
- de Artikelen naar behoren functioneren en geen essentieel gebrek vertonen;
- de door haar aangeboden Artikelen en de door haar verstrekte (product) informatie geen inbreuk maakt op enige rechten (zoals, maar niet beperkt tot, rechten van intellectuele eigendom);
- het handelen van de Zakelijke Verkoper en/of Artikelen van de Zakelijke Verkoper de reputatie en/of het imago van Reliving of de Omgeving niet zullen schaden;
- door haar gehandeld wordt in overeenstemming met de gebruiksvoorwaarden, de ''Voorwaarden koper'', alsmede alle toepasselijke wet- en regelgeving;
- zij te allen tijde in overeenstemming handelt met de richtlijnen en instructies van Reliving terzake van de installatie en het gebruik van het Platform.
- De Zakelijke Verkoper draagt zelf zorg het aanbod op Reliving up to date te houden. Indien het Artikel op een ander platform wordt verkocht is de Zakelijke Verkoper verplicht Reliving hier binnen een (1) uur over te informeren.
- De Zakelijke Verkoper zal Reliving vrijwaren tegen alle schade van claims tegen Reliving als gevolg van het niet voldoen aan de garanties van dit artikel.
- Het is de Zakelijke Verkoper niet toegestaan reclame-uitingen mee te zenden bij de levering van Artikelen aan de Klanten, dan wel anderszins commerciële uitingen bij de Klanten te bezorgen.
Artikel 12 - Intellectuele eigendomsrechten
12.1 Reliving verkrijgt het niet-exclusieve niet-overdraagbare recht het beeld- en woordmerk van de Zakelijke Verkoper te gebruiken zolang de Zakelijke Verkoper Artikelen aanbiedt op het Platform op de Omgeving alsmede in communicatie- en reclame-uitingen in alle media ten behoeve van (het aanbod van) het Platform.
12.2 De Zakelijke Verkoper erkent dat alle (intellectuele eigendom) rechten betreffende de Omgeving, de vormgeving, de Content en alle Reliving Merken en logo's eigendom zijn en blijven van Reliving en op geen enkele wijze door de Zakelijke Verkoper zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van Reliving mogen worden gebruikt. De Zakelijke Verkoper zal altijd de intellectuele eigendomsrechten en alle overige rechten van exclusieve aard van Reliving en derden volledig respecteren.
12.3 De Zakelijke Verkoper zal in geen enkel geval in eigen naam, een merk- of domeinnaamregistratie bevattende het element Reliving en/of ‘UW’ of een daarop lijkend element of logo deponeren en/of registreren. Voor ieder gebruik van Reliving logo’s door de Particuliere Verkoper dient voorafgaand schriftelijk goedkeuring te worden verkregen van Reliving.
Artikel 13 - Beëindiging Reliving Zakelijke verkoperschap
13.1 Reliving is te allen tijde gerechtigd om, om zonder opgaaf van reden een Zakelijke Verkoper niet toe te laten op het platform, of reeds geboden producten te verwijderen. Dit zal bijvoorbeeld het geval zijn als Reliving vermoedt dat in strijd wordt gehandeld met één of meer van de toepasselijke voorwaarden, er sprake is van fraude, het gebruik van het Verkoopaccount de goede werking van de Omgeving van Reliving verstoort of naar oordeel van Reliving schadelijk kan zijn voor de goede naam van Reliving of derden.
13.2 Reliving is tevens ten allen tijde gerechtigd om de functionaliteiten voor het Zakelijke Verkopersschap niet langer ter beschikking te stellen.
Artikel 14 - Gevolgen beëindiging Zakelijke Verkopersschap
14.1 Indien het Zakelijke Verkopersschap, om welke reden dan ook, is beëindigd: wordt het Verkoopaccount geblokkeerd;
- is de Zakelijke Verkoper niet langer gerechtigd om de Content, de Artikelen en de Reliving Merken (voor zover dat recht al bestond) te gebruiken.
14.2 De Zakelijke Verkoper kan geen aanspraak maken op enige vergoeding door Reliving in verband met de beëindiging van het Zakelijke Verkopersschap door Reliving en de Zakelijke Verkoper doet hierbij afstand van enig recht op enige (schade)vergoeding.
Artikel 15 - Aansprakelijkheid
15.1****De Zakelijke Verkoper is volledig verantwoordelijk en aansprakelijk voor het gebruik van Reliving.
15.2 De Zakelijke Verkoper vrijwaart Reliving volledig voor alle schade en/of kosten van wat voor aard dan ook die voortvloeien uit de niet-nakoming van één of meerdere verplichtingen uit deze gebruiksvoorwaarden.
15.3 De Zakelijke Verkoper verplicht zich bij zijn activiteiten onder deze overeenkomst al de van toepassing zijnde privacywet- en -regelgeving, zijnde thans de Wet Bescherming Persoonsgegevens, volledig na te leven en vrijwaart Reliving voor alle schade en/of kosten van wat voor aard dienaangaande.
15.4 Tenzij er sprake is van opzet en/of grove schuld van Reliving, is Reliving op geen enkele wijze aansprakelijk voor schade en/of kosten van wat voor aard dan ook van de Zakelijke Verkoper in verband met het gebruik van het Platform, het Verkoopaccount, de Content en/of de Artikelen, zoals maar niet beperkt tot - schade en kosten ten gevolge van het niet behoorlijk functioneren van het Platform, technische storingen, onjuiste Content informatie etc. Reliving staat niet in voor en is niet verantwoordelijk voor de nakoming van de verplichtingen van de Zakelijke Verkoper of de Klant.
15.5 Ingeval de uitsluiting van aansprakelijkheid door een daartoe bevoegde rechter geheel of gedeeltelijk nietig wordt verklaard, of wordt vernietigd, komen partijen hierbij reeds nu overeen dat Reliving in dat geval alleen aansprakelijk zal zijn voor de directe aantoonbaar geleden/ gemaakte schade/kosten (met uitsluiting van gevolg/indirecte schade/ kosten) en deze aansprakelijkheid voor deze directe schade/kosten in totaal nooit meer zal bedragen dan € 100,-- (zegge: honderd euro) per jaar.
Artikel 16 - Diversen
16.1 De Zakelijke Verkoper zal geen toezeggingen doen of verplichtingen aangaan voor of namens Reliving. De Zakelijke Verkoper vrijwaart Reliving volledig voor alle schade en/of kosten van wat voor aard dan ook die voortvloeien uit de niet-nakoming van dit artikel.
16.2 De Zakelijke Verkoper is niet gerechtigd om (een deel van) zijn/haar Zakelijke Verkopersschap over te dragen aan een derde, tenzij Reliving hier voorafgaand haar schriftelijke toestemming voor heeft gegeven.
16.3 Reliving is te allen tijde gerechtigd om deze gebruiksvoorwaarden en te veranderen. De gewijzigde gebruiksvoorwaarden zullen van kracht zijn vanaf het moment dat ze op de Omgeving zijn geplaatst. In geval de gewijzigde gebruiksvoorwaarden voor de Zakelijke Verkoper niet acceptabel zijn, is de Zakelijke Verkoper gerechtigd het Zakelijke Verkopersschap te beëindigen.
16.4 Indien enige bepaling van deze Gebruiksvoorwaarden in strijd mocht zijn met toepasselijk recht, zal deze bepaling zodanig worden gewijzigd dat zij in overeenstemming met het toepasselijk recht zal zijn, zoveel als mogelijk met inachtneming van de strekking van de desbetreffende bepaling.
16.5 De Zakelijke Verkoper stemt ermee in dat Reliving haar van tijd tot tijd per e-mail informeert op het bij Reliving bekende emailadres over het gebruik en de mogelijkheden van het Platform en/of Verkoopaccount, zoals maar niet beperkt tot de werking en (eventuele nieuwe) (toepassings)mogelijkheden van het Platform en/of het Verkoopaccount (zgn. service mails)
Artikel 17 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter
17.1 De Zakelijke Verkopersvoorwaarden en het Zakelijke Verkoperschap worden uitsluitend beheerst door Nederlands recht en geschillen zullen worden voorgelegd aan de bevoegde Nederlandse rechter.